Aarding en  je gezondheid

Aarding en  je gezondheid

februari 14, 2022 3 Door Veerle

Een aantal jaren geleden hoorde ik voor het eerst over aarding (vertaald vanuit het Engelse earthing of grounding) en de mogelijke gezondheidsvoordelen. Ik kocht een kleine aarding mat en ging daarop slapen, maar dit sliep niet echt lekker doordat het niet gemaakt was om op te slapen. Dus na een aantal maanden belandde deze toch in de kast.

Een paar maanden geleden keek ik een documentaire over aarding The Earthing Movie: The Remarkable Science of Grounding. Dit wekte wederom mijn interesse, en sinds die tijd slaap ik weer op een aardingsmat. Dit keer eentje die ik zelf gemaakt heb. Welke informatie overtuigde me weer om te gaan aarden? In deze tweedelige blog zal ik dit uiteen zetten.

Deel 1 zal gaan over de ontdekking van aarding en hoe belangrijk dit is. Ook zal er een klein stuk gaan over de gezondheidsvoordelen van aarding. Deel twee zal ingaan op de wetenschappelijk bevindingen over aarding.

De geschiedenis van onszelf isoleren

Reizende Strijdster Aarding BannerHet is pas recent in de menselijke geschiedenis dat wij de grootste tijd van ons leven niet verbonden met de aarde zijn. Er zijn weinig mensen die nog op blote voeten buiten lopen. We dragen nu nagenoeg allemaal schoenen buiten. Toen we hiermee begonnen liepen we op schoenen gemaakt van natuurlijke  materialen, zodat we nog wel aarden. Het is pas sinds de introductie van de synthetische rubberen zool dat we onszelf zijn gaan isoleren. In 1910 vond men Synthetisch rubber uit. Hoewel er al tussen 1892 en 1913 schoenen met rubberen zolen geproduceerd werden, was het pas in 1917 dat deze (met de introductie van sneakers met een synthetisch rubberen zool) grootschalig op de markt gebracht werden. Deze nieuwe uitvinding werd zonder onderzoek op de markt gebracht en heeft net als teflon en zadenoliën een verwoestend effect op onze gezondheid

Clint Ober en aarding

Reizende-Strijdster-clint-oberWanneer je over aarding schrijft, moet je het wel hebben over Clint Ober, een voormalige elektronica expert. Hij is degene die de kennis over aarding aan de wereld kenbaar heeft gemaakt. In 1998 werd, terwijl hij naar mensen aan het kijken was, zijn aandacht getrokken naar het soort schoeisel wat deze mensen droegen. Hij zag plastic en rubberen zolen, hierdoor moest hij denken aan statische elektriciteit en aan zijn vroegere tijd in de televisiekabel industrie. In die tijd moesten ze de elektrische en kabelsystemen aarden, om de invloed van elektromagnetische velden te voorkomen.

Hierdoor realiseerde hij zich dat wij onszelf als mensen evenzeer isoleerden van de elektrisch oppervlaktelading van de aarde onder onze voeten. Hij vroeg zich af of het feit dat wij onszelf isoleerde een negatief effect op onze gezondheid kon hebben. Zelf kampte hij met gezondheidsproblemen. Door te experimenteren met aarding ontdekte hij dat zijn pijn verminderde. Samen met cardioloog Stephen T. Sinatra heeft hij een boek geschreven over de gezondheidsvoordelen die je kunt behalen met aarding getiteld “Earthing: Je lichaam aarden”

Maak contact met de aarde en voel je beter

Maar wat is aarding nu eigenlijk? Simpel gezegd is het contact maken met de aarde. Je verbindt je met de milde energie van de aarde. Dit kan heel simpel door je schoenen en sokken uit te trekken en met je blote voeten op de aarde te lopen. Zo dood je twee vliegen in één klap, want naast dat je aan het aarden bent loop je ook nog eens ‘barefoot’. Maar vele van ons hebben niet het klimaat of de tijd om heel de dag buiten op blote voeten te aarden. De tijd dat we werken, tv kijken of slapen brengen we geïsoleerd door. Dit is op te lossen door aardingsproducten te kopen, of deze zelf te maken.

Hoe werkt aarding binnenshuis ?

Je kunt jezelf aarden door middel van een aardingsproduct met een geaarde wandcontactdoos, een grondpin of een onbeschilderde verwarmingsbuis. Bij het gebruiken van een geaarde wandcontactdoos hoef je niet bang te zijn dat je geëlektrocuteerd wordt. Wat er wel gebeurd is dat je lichaam gevuld wordt met negatief geladen vrije elektronen die in overvloed aanwezig zijn op de oppervlakte van de aarde. Het effect op je lichaam is dat deze hetzelfde elektrisch energieniveau krijgt als de aarde. Wanneer je jezelf meet met een multimeter, dan zie je ook dat je van een spanning van +/_ 0.900 ~V terugvalt naar 0.00 ~V. Dit betekent dat je volledig geaard bent.

Gezondheidsvoordelen van aarding

Er wordt al 10 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van aarding. In deel twee zal ik hier meer over uitweiden. Bij deze onderzoeken zijn een aantal voordelen naar voren gekomen en de verwachting is dat er meer voordelen gevonden gaan worden met onderzoeken die nog steeds in volle gang zijn.

  • Vermindert de oorzaak van ontstekingen en vermindert of elimineert de symptomen van veel ontsteking gerelateerde kwalen en ziekten.
  • Vermindert of elimineert chronische pijn
  • Verbetert het slapen, verminderd of stopt het snurken
  • Verhoogt het energieniveau
  • Vermindert spanning en stress in het lichaam door het tot rust brengen van het zenuwstelsel en stresshormonen
  • Verbetert het immuunsysteem
  • Verdunt bloed en verbetert de bloeddruk en doorstroming
  • Verlicht spier- en hoofdpijn
  • Versnelt het helingsproces bij ziekte en helpt het voorkomen van doorliggen
  • Versnelt het herstel na intensieve sport en bij sportblessures
  • Beschermt het lichaam tegen mogelijke gezondheidsproblemen door elektromagnetische straling, door bijvoorbeeld een tv of computer
  • Normaliseert het bioritme van het lichaam
  • Verlicht symptomen rondom menstruatie of overgang
  • Vermindert of elimineert jetlag
  • Vertraagt het verouderingsproces

Belangrijk om hier nog wel te vermelden is dat dieet ook een belangrijke rol speelt in het ervoor zorgen dat je niet meer geïnflammeerd bent. Dit doe je door dingen te eten die je lichaam niet inflammeren. Het carnivoor dieet is hiervoor uitermate geschikt. Helaas zie je vaak bij aarding dat de mensen die dit aanraden ook voorstanders zijn van een plantaardig dieet. Dit is echter contraproductief door alle anti nutriënten, gifstoffen, vezels, en suikers die in planten zitten (die voor inflammatie zorgen) en alle tekorten aan vitamines en mineralen die je oploopt met het volgen van een plantaardig dieet.

Conclusie

Voor mij persoonlijk is het een samenwerking tussen mezelf aarden met een aardingspolsbandje en een aardingsmat plus een dieet volgen dat mij daadwerkelijk voedt, en helpt een zo gezond mogelijk leven te leven. Over mijn persoonlijke ervaring zal ik te zijner tijd ook nog een blog aan wijden. Voor nu ben ik erg benieuwd of jij ervaringen hebt met aarding en wat jij hebt gemerkt sindsdien. Laat vooral een reactie onder het artikel achter.

 

 

Heeft mijn informatie je verder op weg geholpen?
Overweeg dan om een (eenmalige) donatie te doen.