Ontbijten is (on)gezond

Ontbijten is (on)gezond

november 22, 2019 0 Door Veerle

Ontbijt Slogan

De slogan “ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag” is door veel mensen omarmd als de waarheid. Reizende Strijdster Ontbijt MusliNiet ontbijten is heel ongezond voor je is de publiek opinie. Wanneer je opstaat is het de bedoeling dat je meteen wat eet, want dan breng je meteen je stofwisseling op gang. Dát je eet is minder belangrijk dan wat je eet. Van jongs af aan is er bij mij ook aangedrongen door mijn moeder dat ik ‘s ochtends moest eten. Uiteraard met goede bedoelingen, want dit was wat haar verteld was. Het maakte niet uit of ik hier nu trek in had of niet, het was ongezond om niet te ontbijten. Dus drinkontbijt was voor mij DE uitvinding. Mijn maag keerde zich om bij het idee van voedsel in mijn mond, maar dat goot je er gewoon in.

A

Reizende Strijdster vruchtenhagelsLuister naar je lichaam

Vaak wordt er door “experts” gezegd dat je moet ontbijten om je stofwisseling op gang te brengen. Dit laat wel een diep niveau van wantrouwen jegens de werking van het menselijk lichaam zien. Bovendien heeft ieder mensen volgens deze redenering al eeuwen lang meteen toegang tot eten gehad. We hoefde hiervoor niet eerst lichamelijke inspanningen uit te voeren om het te plukken, schieten etc. Bovendien was er volgens hen ook altijd en overal eten voorradig. We pakte gewoon een doos ontbijtgranen en wat melk en we konden aan de dag beginnen. Bij stammen die nu nog zo leven zoals wij vroeger geleefd hebben zie je dat deze niet dagelijks eten. Zelfs wanneer ze een voedselbron dichtbij hebben, want waarom zou je eten wanneer je geen honger hebt? Het is belangrijk te luisteren naar je eigen lichaam, maar dat is iets wat in het westen sterk wordt afgeraden. Iedereen is hetzelfde en moet ook zo eten.

A

(Geen) ontbijt maakt dik

“Uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet ontbijten dikker zijn dan mensen die niet ontbijten.” Laat je vooral niet gek maken door zo’n ongefundeerde uitspraak. Het is niet zo dat het niet ontbijten je dik maakt, maar je levensstijl, dus wat je eet en hoeveel. Zelf ben ik juist afgevallen door ontbijt over te slaan. Dit voelde voor mij natuurlijk aan. Juist toen ik naar mijn lichaam ging luisteren en weer voelde dat ik ‘s ochtends helemaal geen honger had, vielen de kilo’s van me af. Door het vasten ging ik juist op een goede manier wat bewuster met eten om. Wat ik merkte was dat ik meer ging kijken naar hoe ik mijn lichaam het beste kon voeden. Voor mij is heel de dag eten van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat juist een probleem. Wanneer ik begin met eten, dan blijf ik heel de dag doorgaan met eten. Dit komt omdat mijn hoofd dan graag door wil gaan met eten en niet zozeer dat mijn lichaam daar behoefte aan heeft. Met vasten ervaar ik dit probleem niet, want wanneer je dan gaat eten dan wil ik er ook echt iets lekkers van maken, een feestje.

A

Reizende Strijdster ChocoladebroodjesVoedingsstoffen

Mensen zijn heel bezorgd wanneer je zegt dat je niet ontbijt. Vooral de vraag of je wel aan je voedingsstoffen komt wordt veel gesteld. Wat ik altijd grappig vindt, want daar hoor je mensen niet over wanneer je heel de dag door troep eet. Dan leg ik altijd uit dat wat mensen op een dag met ontbijt en lunch eten niet echt veel voedingsstoffen bevatten. Waar bestaat namelijk voor veel mensen het ontbijt uit? Granen! Als er nou iets is wat mensen niet zo goed kunnen verteren dan is het wel voedsel gemaakt van granen. En wat eten veel mensen bij hun granen? Suiker…. Dit geeft even energie, maar je moet het dan ook heel de dag door blijven eten, anders geeft het de onvermijdelijke dip. Dit is heel slecht voor je insuline die heel de dag verhoogd wordt. Ook vertel ik mensen altijd dat ik hoewel mijn tijdsraam van eten korter is ik wel degelijk eet. Het is in het begin uiteraard wel wat uitzoeken en aanpassen, hierover kun je lezen in mijn blog Intermittent Fasting.

A
Conclusie

Kortom: ik zie na 2,5 jaar nog steeds geen reden om weer te beginnen met ontbijten. Vasten is iets wat nu zo gewoon is geworden dat ik er niet eens meer over nadenk. In het begin klokte ik altijd en was ik wat rigider in hoe lang ik moest vasten. Nu ik op gewicht ben en het vasten onder de knie heb ben ik wat flexibeler in wanneer ik eet. Het niet ontbijten voelt nog steeds goed aan en zo lang het goed voelt ga ik ermee door.

 

 

Heeft mijn informatie je verder op weg geholpen?
Overweeg dan om een (eenmalige) donatie te doen.