Voedingscentrum Leugens: Gezond eten (deel 1)

Voedingscentrum Leugens: Gezond eten (deel 1)

oktober 3, 2022 0 Door Veerle

Dit is het tweede artikel uit mijn serie die de naam Voedingscentrum Leugens draagt. Het eerste artikel kun je hier lezen. Dit keer ga ik het artikel met de titel ‘Wat is gezond eten met de Schijf van Vijf?’ van het Voedingscentrum met jullie doorlezen en vertellen wat er allemaal niet klopt. De groene stukken zijn de tekst die ik letterlijk uit het artikel van het Voedingscentrum heb genomen. Ook heb ik d.m.v. printscreens een PDF van het artikel gemaakt. Voor het geval het artikel over de jaren heen verandert…

Gezond Eten

Wat is gezond eten met de Schijf van Vijf? 

Het gaat eigenlijk al gelijk mis in de titel van het artikel. Er staat hier namelijk een contradictie, aangezien ik al in een eerder artikel heb laten zien dat je niet gezond kunt eten met de Schijf van Vijf. Je moet minimaal 95% van die schijf negeren wil je gezond eten.

Als je eet volgens de Schijf van Vijf, neem je vooral producten die gezondheidswinst opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen.

De eerste zin is al een statement dat je het gevoel moet geven dat men bij het voedingscentrum wel weet wat gezondheidswinst oplevert. En dat dit bewerkstelligd kan worden door het volgen van hun adviezen. Ze volgen die op door te beweren dat je de kans op hart- en vaatziekten en kanker ermee verkleint. Dit is een grote leugen. Er is geen goede voedingswetenschap waarop je deze bewering kan aantonen. Waarom ik dit zo zeg kun je lezen in mijn artikel ‘Wat is voedingswetenschap en wat is dat niet’.

Gezond Keuzes maken

Ook krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. De Schijf van Vijf bestaat uit 5 vakken die je helpen om gezondere keuzes te maken.

Vitamine C in Vlees Vis Oorganen Reizende StrijdsterWanneer je artikelen leest, is het verstandig ook te letten op hoe men dingen formuleert. Want strikt genomen klopt het dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Echter gaat het er niet om wat je binnenkrijgt, maar wat je lichaam opneemt. Je kunt wel producten eten waar op het label geschreven staat dat alle voedingsstoffen erin zitten die je nodig hebt. Dit zegt echter niets wanneer je lichaam dit niet op kan nemen, doordat er bijvoorbeeld antinutriënten in zitten die de opname blokkeren. In het geval van bijvoorbeeld jus d’orange concurreert de vitamine C met de suiker om opgenomen te worden. Het lichaam prefereert glucose (dus de grote hoeveelheid suiker in jus d’orange) en de vitamine C zal dus buiten gesloten worden. Het wordt dus niet opgenomen en weer afgevoerd. Zo kan het er dus op papier uitzien dat je genoeg vitamine C binnen hebt gekregen, maar in werkelijkheid heb je dus GEEN vitamine C opgenomen. Wanneer je wilt dat je lichaam vitamine C opneemt moet er geen suiker aanwezig zijn. Dit kan, wanneer je bijvoorbeeld 100 gram Rundermilt (45,5 mg vitamine C), Runderzwezerik (34 mg), Zeekat (5,3 gram), Coquille (3 mg), Zalm eitjes (16mg) en oesters (3,7 mg), eet.

In het artikel staat op dit punt ook een video, doordat wanneer ik deze zou toevoegen het artikel wel erg lang werd heb ik deze in een apart blog geplaatst die ik volgende week zal publiceren.

Reizende-Strijdster-Schijf-van-vijf.Tips om Gezond te Eten

Hierna komen er in het artikel nog wat tips om volgens het Voedingscentrum gezond te eten. Het komt erop neer dat je volgens hen gezond eet wanneer je volgens de Schijf van Vijf eet en uit alle vakken hun aanbevolen hoeveelheden eet. Je ziet dat over de jaren heen dit veranderd is en steeds meer beweegt naar een veganistisch dieet. Deze adviezen van hen zijn allen gebaseerd op wetenschapisme, want zoals eerder gezegd bestaan er geen goede wetenschappelijke onderzoeken die ons iets kunnen vertellen over wat we als mens zouden moeten eten om gezond te blijven.

Ook wordt er reclame gemaakt voor hun eigen app. Deze kan je bij gebruik assisteren om helemaal niet meer zelf na te hoeven denken wat je koopt. Je scant een product in de supermarkt en het Voedingscentrum vertelt je of dit binnen de Schijf van Vijf past. En of je dit dus wel of niet moet kopen.

De Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is verdeeld in 5 vakken. Door dagelijks te kiezen voor producten die in de Schijf van Vijf staan, eet je producten die passen bij een gezonde voeding. Je kunt eindeloos variëren en dat is ook belangrijk, want in elk product zitten andere voedingsstoffen.

Ze noemen weer dat de Schijf van Vijf gezonde voeding vertegenwoordigt. Zonder te blikken of te blozen zeggen ze dat toxische zadenoliën, granen, groente en fruit gezond zijn. Gebaseerd op de wetenschap dat wij al decennia geïndoctrineerd worden om dit te geloven. Iets dat wij dus dit niet in twijfel trekken. Net als de bewering dat we zouden moeten variëren tussen de producten die we eten. Wederom geen uitleg of wetenschappelijke argumentatie waarom we dit zouden moeten doen.

Scientism Scientist Wetenschap Voedingscentrum Reizende StrijdsterDe basis van de Schijf van Vijf bestaat uit producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor je lichaam.

Zie je hoe ze hier met taal spelen? Er staat wetenschappelijke inzichten, een aardig vage term. Logischer zou zijn dat ze zich zouden baseren op wetenschappelijk bewijs, maar dat doen ze niet, simpelweg omdat dit er niet is. En dat weten ze dondersgoed.

Omdat ze bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je daarnaast voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen.

Het statement dat ze kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen wordt wederom niet gestaafd met welk onderzoek dan ook. Daarna komt weer de zin dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt. Hierover heb ik het hierboven in dit artikel al gehad. De vetten die ze aanbevelen zijn toxische zadenoliën en dus zeer schadelijk voor je. De enige vetten die je daadwerkelijk voeden (dierlijke vetten) raden ze af. Vezels hebben we niet nodig en zijn zelfs schadelijk voor ons wanneer we dit eten.

Blijf op Gewicht

Kies je verder niet te vaak voor producten die buiten de Schijf van Vijf staan, dan blijf je makkelijker op gewicht en vergroot je de kans op een gezonde oude dag. Bovendien helpt de Schijf van Vijf je om in grote lijnen milieuvriendelijker te eten.

Ze zeggen hier dat je gemakkelijk op gewicht blijft met de Schijf van Vijf, terwijl ze aanbevelen om vetten en suikers bij elkaar te eten. Dit activeert de Randle Cyclus een mechanisme in ons lichaam om vet op te slaan. Niet echt iets wat je wilt om op gewicht te blijven. Wat het milieu met voedingsadvies te maken heeft is mij een raadsel. Het zou eerst moeten gaan om onze gezondheid, daarna proberen we wel zoveel mogelijk rekening te houden met de eventuele impact op de natuur.

In de tabel hieronder zie je kort per vak waarom ze goed zijn voor de gezondheid. Ook zie je welke voedingsstoffen er onder andere inzitten.

Groente en fruit
Verlagen met name het risico op hart- en vaatziekten, en ook op darmkanker, longkanker en diabetes type 2. Ze zitten vol goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Risico is een oorzaak en gevolg statement. Wat het suggereert is dat wanneer ik mijn gedrag aanpas, in dit geval wanneer ik groente en fruit ga eten, mijn individuele kans oftewel mijn risico om al de bovengenoemde condities te ontwikkelen ook afneemt. Het suggereert dat er een relatie bestaat tussen het eten van groente en fruit en het directe gevolg, in dit geval een verlaging van het risico van al deze condities. Er zijn wat problemen met deze associatie. Een daarvan is dat associatie niet kan informeren over causaliteit. En we hebben hier te maken met een bewering gebaseerd op een vermeende associatie. In dit geval tussen het eten van groente en fruit en hart- en vaatziekten, darmkanker, longkanker en diabetes type 2. Om duidelijk te maken hoe ridicuul dit is, hier een voorbeeld van een associatie:

Zodra het warm weer wordt stijgt de verkoop van ijs op het strand. Ook worden er ook meer aanvallen van haaien gemeld in die tijd. Als we ijsverkoop uitbannen zullen er dus minder aanvallen meer zijn van haaien.

Klopt deze redenering? Nee. Dit is namelijk afhankelijk van zoveel meer factoren en ongecontroleerde vrijheidsgraden, die meewegen in de uitkomst, dat je dit niet kunt stellen.

Daarom zie je bij deze bewering wederom geen bronvermelding staan. Wil je meer weten over de ‘wetenschap’ waar het Voedingscentrum zich op baseren dan kun je mijn artikel lezen ‘Wat is Voeding Wetenschap en wat is dat niet?’ lezen.

Reizende-Strijdster-Zadenolie-ZonnebloemolieGezonde Vetten

Smeer- en bereidingsvetten
Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Deze producten leveren vitamines A, D en E. 

Hier gaan ze uit dat verzadigde vetten slecht zijn voor ons. Een bewering die al lang geleden ontkracht is. Hiervoor kun je onder andere deze video van Bart Kay bekijken. Hij legt dit haarfijn uit.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
Vis verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Peulvruchten en noten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. In vlees en ei zitten veel goede voedingsstoffen, zoals ijzer en vitamine B12. Zuivel verkleint het risico op darmkanker en levert onder andere calcium en vitamine B12.

Wederom weer het woordje risico. Het verlagen van je LDL-cholesterol wordt hier als iets positiefs neergezet. Dit is het echter niet, we hebben cholesterol nodig. Lees in mijn blog ‘Hoe betrouwbaar is een opleiding tot diëtist’ een uitleg over waarom de aanname dat LDL-Cholesterol slecht voor je is niet klopt. Verder de reden waarom je NOOIT een cholesterol verlagend medicijn moet innemen. Over cholesterol  gesproken, waar is rood vlees? De voeding bij uitstek die een mens werkelijk voedt?

Brood en granen

Brood, graanproducten en aardappelen
Volkorenbrood en andere volkoren graanproducten verlagen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Graanproducten leveren energie en onder andere vezel, eiwit, B-vitamines en ijzer. Aardappel is geen graanproduct, maar wel een bron van nuttige voedingsstoffen.

Reizende Strijdster Super DarmenZe gaan gewoon lekker door met het woordje risico…. Het is zeer wrang te zien dat ze beweren dat het bijdraagt aan darmgezondheid, terwijl er in een onderzoek juist is uitgewezen dat bij mensen die darmproblemen hadden en vezels geheel uit hun dieet schrapte hun darmgezondheid juist vooruit ging. Mensen die het advies van het Voedingscentrum opvolgen zullen dus juist meer darmproblemen ontwikkelen. Helemaal wanneer ze het advies over volkoren granen opvolgen… Vezels irriteren en beschadigen de darmwand juist. Dr. Paul Mason heeft hier een goede presentatie over.

Dranken
Wat je aan vocht verliest vul je vooral aan met drinken. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en verkleinen het risico op een beroerte.

Weer het woordje risico. Maar goed, dat moeten we nu wel gewend zijn. Het is hilarisch dat ze beweren dat je met zwarte en groene thee jezelf hydrateert. Niet alleen vanwege de concentraties (verslavende)  cafeïne in thee. Thee onttrekt, net als koffie, water juist vocht uit je lichaam. Dat thee de bloeddruk verlaagt is wederom weer een bewering zonder bewijs. Wanneer je wilt weten wat ons echt hydrateert verwijs ik je graag door naar Harry Serpanos.

Conclusie

Het is uiteindelijk een lang artikel geworden, ook al heb ik deze in twee stukken gebroken. En dat terwijl ik juist korte artikelen wilde schrijven over de leugens die het Voedingscentrum verspreidt. Ik hoop dat ik je met dit artikel wat inzichten heb verschaft en handvaten heb gegeven om artikelen beter te kunnen lezen en de onzin eruit te halen. Eigenlijk kun je wel aannemen dat bij het Voedingscentrum het merendeel wat ze je aanraden slecht voor je gezondheid is en gebaseerd is op wetenschapisme in plaats van echte wetenschap. De plantaardige ideologie en marketing vanuit de voedingsindustrie is hierin steeds duidelijker te zien.

 

 

 

 

Heeft mijn informatie je verder op weg geholpen?
Overweeg dan om een (eenmalige) donatie te doen.