Voedingscentrum Ontmaskerd: Schijf van Vijf-vak: Plantaardig vetten

Voedingscentrum Ontmaskerd: Schijf van Vijf-vak: Plantaardig vetten

januari 2, 2023 2 Door Veerle

Deze week zal het artikel over vetten van het Voedingscentrum in maar liefst vier verschillende artikelen verschijnen.  In dit artikel zal het gaan over de plantaardige vetten en in de andere drie artikelen zal ik dieper ingaan op de vitamines A, D en E

Dit is het zesde artikel uit mijn serie die de naam Voedingscentrum Ontmaskerd draagt. Dit is het derde artikel waarin ik de afzonderlijke schijven van de Schijf Van Vijf af ga. In dit artikel is de schijf met smeer- en bereidingsvetten aan de beurt.

Het artikel van het Voedingscentrum draagt de naam ‘Schijf van Vijf-vak: smeer- en bereidingsvetten’ Dit artikel ga ik dus met jullie doorlezen en vertellen wat er allemaal niet klopt. De groene stukken zijn de teksten die ik letterlijk uit het artikel van het Voedingscentrum heb genomen. Ook heb ik d.m.v. printscreens een PDF van het artikel gemaakt. Voor het geval het artikel over de jaren heen verandert…

Het Artikel

Groente gebakken in zonnebloemolie, olijfolie over de salade, margarine op brood. Ons lichaam heeft die onverzadigde vetten nodig.

Dit heeft ons lichaam alleen nodig wanneer het in de vorm van dierlijke vetten binnen komt. Dan zit het in de correcte ratio, verzadigde en onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten die in olie zitten zijn toxisch en ranzig en dus niet goed voor ons.

Vet is een bouwstof en brandstof voor ons lichaam en levert vitamines A, D en E. Vet is een complexe stof. Het bestaat uit verzadigd en onverzadigd vet. En in elk product zitten deze vetten in andere hoeveelheden. Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet, dan heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

In clownswereld is verzadigd vet slecht en onverzadigd vet goed voor ons. Dit is één van de vele tekenen dat we in een omgekeerde wereld leven. Het voornaamste vet dat wij als mensen zouden moeten eten is verzadigd vet en dit komt vooral voor in dierlijke producten. Niet verzadigde vetten kun je vinden in de meeste plantaardige oliën die vaak al ranzig en toxisch zijn voordat ze op de plank van Vet Zaden Olie Plantaardige Olie Dierlijk Vet Hart en Vaatziekte Verzadigd Vet Reizende Strijdsterde supermarkt belanden. Natuurlijk vertelt het voedingscentrum iets anders, het lijkt erop dat zij de plantaardige agenda van bedrijven pushen die louter uit zijn op winst. De gelinkte blogs zijn onder andere gebaseerd op de informatie van Nina Teicholz, die vertelt over hoe dierlijk vet in Amerika gedemoniseerd werd en plantaardig vet ervoor in de plaats werd aangeboden. Binnenkort wil ik ook diverse artikelen plaatsen over hoe dit in Nederland in zijn werk is gegaan.

Hart- en Vaatziekten

Het Voedingscentrum zet neer dat wanneer je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet, je dan minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Wederom lijkt het omgekeerde waar, hart- en vaatziekten zijn juist toegenomen in de jaren dat we plantaardige olie zijn gaan vervangen door dierlijk vet. De Hartstichting in Amerika groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van een kleine, vergeten, op sterven na dode afdeling, tot een gigantische organisatie. Hierover kun je in mijn artikel ‘Geschiedenis van de industriële zaden olie’ lezen.

Tips voor vetten

Je boterhammen besmeren met zachte margarine of halvarine is een simpele manier om vet binnen te krijgen en daarmee ook de vitamines A, D en E.

Vuistregel is om het tegenovergestelde te doen wat het Voedingscentrum adviseert. De genoemde vitamine A, D en E zijn (synthetisch!) toegevoegd aan de margarine en halvarine en het Voedingscentrum kan onmogelijk weten of we deze goed kunnen opnemen. Zoals met alle supplementen is dit nooit goed onderzocht.

Reizende-Strijdster-Zaden-Olien-Plantaardige-vetten-AldehydesOliën bevatten geen vitamine A en D. Aan vloeibare margarine en bak- en braadvet is wel vitamine A en D toegevoegd. Oplossing: varieer bij het bereiden van de warme maaltijd tussen olie en vloeibare margarine of vloeibaar bak- en braadvet.

Het lijkt erop dat het Voedingscentrum doet alsof je plantaardige oliën die verrijkt zijn met vitamine A en D nodig hebt om deze vitamines binnen te krijgen. Met die logica kun je ook vitamine A en D op een velletje toiletpapier druppelen en opeten. Dat maakt toiletpapier niet plotsklaps een essentieel onderdeel van je dieet.  Wanneer je de objectieve realiteit ontkent, lijkt het logisch, ware het niet dat vitamine A en D in dierlijke voeding te vinden is in goed opneembare vorm. Dat laat het Voedingscentrum even weg voor het gemak.

Vervang vetten die niet in de Schijf van Vijf staan door vetten die wel in de Schijf van Vijf staan. In producten uit de Schijf van Vijf zit vooral het onverzadigde vet dat goed is voor je bloedvaten.

Er wordt hier gesuggereerd dat er ooit aangetoond is dat verzadigd vet slecht is voor je vloedvaten is en onverzadigd vet dit niet is. Dit is nog nooit aangetoond middels een serieus te nemen, oftewel goed opgezette, experimentele studie, dus dit kan ook niet gezegd worden. Maar goed, dit is inmiddels een terugkerend thema bij het Voedingscentrum.

Lees ook wat je kunt doen als je geen margarine of halvarine gebruikt.

Het artikel dat hierboven gelinkt wordt, wilde ik nog toevoegen aan dit blog. Omdat het zodoende wel erg lang zou worden, besloot ik dit in een ander blog te behandelen. Dit zijn 3 aparte blogs geworden zodat ik goed kan ingaan op de drie verschilde vitamines die ze in dat artikel behandelen: vitamine A, vitamine D en vitamine E. Deze zullen volgende week alle drie tegelijkertijd online geplaatst worden.

Het blijft toch een traditie bij het Voedingscentrum om geen referenties te plaatsen bij hun beweringen. Ook doen ze alsof antwoorden op complexe zaken in een paar zinnen te vatten zijn. De misinformatie is soms zo groot dat het lastig is te weten waar te beginnen.
Ik hoop dat mijn artikelen je een beetje helpen om een begin te maken!

Voedingscentrum Leugens Volop groente en fruit
Voedingscentrum Leugens: Schijf van Vijf-vak brood, graanproducten en aardappelen
Voedingscentrum Leugens: Schijf van Vijf-vak: vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
Voedingscentrum Leugens: Schijf van Vijf-vak: dranken

 


Heb je begeleiding nodig met het carnivoordieet of met het vasten?


Reizende-Strijdster-Coach-vasten-en-carnivoor


Heeft mijn informatie je verder op weg geholpen?
Overweeg dan om een (eenmalige) donatie te doen.

Of doneer via je Paypal account naar reizendestrijdster@gmail.com
Kies bij het overmaken voor een vriend, zo ontvang ik de gehele donatie en gaan er geen transactiekosten vanaf.